Black Bloc Eyed Boy from Freecloud
Para Lucas Nogueira
No meio da polêmica dos mascarados, lembrei desta antiga canção de David Bowie, que compartilho aqui: Wild Eyed Boy from FreecloudWild Eyed Boy From Freecloud
Solemn faced, the village settles down, undetected by the starsAnd the hangman plays the mandolin before he goes to sleepAnd the last thing on his mindIs the Wild Eyed Boy imprisoned neath the covered wooden shaftFolds the rope into its bagBlows his pipe of smolders, blankets smoke into the roomAnd the day will end for some as the night begins for oneStaring through the message in his eyes, lies a solitary sonFrom the mountain called Freecloud where the eagle dare not flyAnd the patience in his sighgives no indication for the townsmen to decideSo the village Dreadful yawnspronouncing gross diversion as the label for the dogoh it’s the madness in his eyes as he breaks the night to cryIt’s really meReally you and really meIt’s so hard for us to really beReally you and really meYou’ll lose me though I’m always really freeAnd the mountain moved its eyesTo the world of realizeWhere the snow had saved a placeFor the Wild Eyed Boy from FreecloudAnd the village Dreadful criedAs the rope began to riseFor the smile stayed on the faceOf the Wild Eyed Boy from freecloudAnd the women once proud clutched the heart of the crownAs the boulders smashed down from the mountains handAnd the magic in the stare of the Wild Eyed Boy saidStop, freecloud! They won’t think to cut me downBut the cottages fell like the playing card hellThe tears on the face of a Wise BoyCame trembling down to the rumbling groundAnd the missionary mystic of peace/loveStumbled back to cry among the cloudsKicking back the pebblesFrom the Freecloud mountain track
Canção de liberdade em meio aos anos 1968, no disco que marcaria época Space Oddity. Canção cuja forma também ultrapassa espectativas, misturando diversas linguagens: do Western ao Rock, do Folk ao clássico. O que faz dela mais do que uma canção de protesto: um exercício de liberdade simbólica daquele que seria conhecido como o camaleão.
Voltando aos dias de hoje: direitistas e esquerdistas têm a visão limitada do temor das máscaras. Temor infundado, porque a máscara é imperfeita. Basta se aproximar do grupo, notar neles a parte descoberta. A parte real de seu protesto: os olhos selvagens e sedentos por mudanças que a civilização não é capaz de fornecer.
Da fumaça provocada pelos destroços e pelos incêndios deixam de ver para onde realmente apontam estes olhos descobertos: as “freeclouds” que o fazem realmente ser. Grande recusa que torna o ato de destruição, uma possibilidade de liberdade. Chave maior para pensarmos tempos de mudanças.
Silvio Carneiro é membro do Coletivo Zagaia e professor do curso de Filosofia da UFABC.